Ostatnio coraz więcej mówi się o współpracach z rozpoznawalnymi i lubianymi osobami, które reprezentują różne marki. Taka osoba może nie tylko świetnie budować rozpoznawalność marki wśród swoich odbiorców, ale też zwiększać sprzedaż. Kim więc jest ambasador marki i czy warto nim zostać?
Spotkałam się ostatnio z bardzo ciekawymi statystykami, które wskazują na to, że bardzo cenimy sobie rekomendacje osób, którym ufamy lub uważamy za autorytet. Nawet ponad połowa użytkowników internetu stara się szukać wiarygodnych opinii oraz informacji o produktach, czy usługach, które zamierzają kupić. Oznacza to, że dobrze dobrany influencer, który budzi zaufanie wśród swoich odbiorców, może być świetnym pośrednikiem w kontaktach pomiędzy marką, a klientem docelowym.
Kim jest ambasador marki?
Ambasador marki to osoba, która otrzymuje od marki zadanie, które ma polegać na reprezentowaniu firmy oraz docieraniu z informacją o produktach i usługach do nowych odbiorców. Ambasador powinien utożsamiać się z marką i chętnie korzystać z jej produktów, czy usług. Oczywiście kluczowe będzie tu prezentowanie tego w social mediach na profilu influencera. Ambasador marki to też osoba, która uczestniczy w ważnych dla marki wydarzeniach. Należą do nich na przykład premiery, targi, czy inne eventy. Poprzez publikowanie postów związanych z daną marką, buduje jej świadomość wśród odbiorców, co przekłada się na zwiększenie sprzedaży.
Co dokładnie powinien robić ambasador marki?
Ambasador przede wszystkim jest reprezentantem marki, dlatego należy bardzo uważnie go wybierać. Wszystkie jego działania oraz publikowane materiały, mogą przekładać się na odbiór danej marki. Przykładowo, jeśli osoba promuje wybraną markę samochodową, a później spowoduje wypadek pod wpływem alkoholu, to nie będzie to najlepsza reklama wizerunkowa. Może sprawić, że odbiorcy stwierdzą, że marka wybiera dla siebie niewłaściwych reprezentantów i nie warto jej ufać.
Osoba reprezentująca markę ma też tworzyć materiały takie jak wpisy na blogu, filmy, posty, czy inne formy kontaktu ze społecznością, w których będzie promować produkty, czy usługi. W swoich publikacjach może testować produkty. Pokazywać, w jaki sposób sam(a) z nich korzysta. Ambasadorzy informują też o nowościach. Ich zadaniem będzie dobrze znać produkt lub usługę, ale i odpowiadać na pytania potencjalnych klientów.
Ambasador, który odpowiada na pytania dotyczące klientów, musi pamiętać o tym, że kontaktuje się z potencjalnymi klientami, o których należy zadbać oraz udzielić porad. W swoich kontaktach z odbiorcami powinien też słuchać opinii, które może przekazywać marce. Na tej podstawie marka może później lepiej dopasować swoją ofertę. Czasami może zdarzyć się też, że ambasador w przypadku, gdy pojawi się jakiś kryzys, będzie musiał stanąć w obronie reprezentowanej marki.
Zadania te mogą wydawać się niezwykle proste, ale wymagają pełnego zaangażowania ze strony influencera. Mają bardzo duże znaczenie dla marki.
Czym różni się więc współpraca z influencerem od ambasadora marki?
Mogłoby wydawać się, że oba pojęcia oznaczają tak naprawdę to samo. W obu przypadkach znana i lubiana osoba pokazuje produkty lub usługi marki. Prawda jest jednak nieco inna. Każdy influencer może oczywiście zostać ambasadorem dla danej marki. Jednak ambasadorem mogą też być celebryci, sportowcy, czy inne znane osoby.
Różnicą między influencerem, a ambasadorem marki może być też czas współpracy. Z influencerami marki zazwyczaj współpracują krótko, a nawet jednorazowo w trakcie kampanii. To współpraca, która polega na wyznaczeniu dokładnej ilości działań na przykład w zakresie miesiąca. Współpraca z ambasadorem będzie jednak długotrwała. Zazwyczaj trwa ona co najmniej kilka miesięcy, a bardzo często wydłuża się nawet na lata.
Ostatnią bardzo istotną różnicą jest to, że influencer może promować różne produkty i po zakończeniu kampanii sięgnąć po inne marki. Ambasador będzie natomiast lojalny wobec jednej marki. Jeśli będzie promować laptopy marki A, następnego dnia nie pokaże podobnego produktu marki B.
Jak powinno się wybierać ambasadora?
Jeśli szukasz odpowiedniego ambasadora dla swojej marki, powinieneś zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim zastanów się, czy dana osoba, jej zachowanie oraz wartości współgrają z tym, co marka chciałaby sobą reprezentować.
Kolejnym krokiem będzie zbadanie zasięgu oraz zaangażowania. Bardzo często zdarza się, że influencerzy mają dużo „pustych” obserwatorów. Czyli kont, które nie są już aktywne. Po bliższej analizie może okazać się, że osoba z 500k followersów dociera swoimi postami jedynie do 50k. Dodatkowo jeszcze większe znaczenie będzie miało zaangażowanie. Influencer z kontem o wielkości 20k followersów może mieć bardziej zaangażowaną społeczność, która reaguje na jego posty, niż wspomniane wcześniej duże konto.
Szukając ambasadora, warto sprawdzić też, czy potrafi on rozmawiać ze swoimi odbiorcami. W jaki sposób odpowiada na ich komentarze oraz pytania. Czy zachowuje się w stosunku do nich w sposób odpowiedni? Dbanie o swoich odbiorców zazwyczaj przekłada się na znacznie większe przywiązanie do influencera oraz jego opinii.
Ambasador marki powinien naturalnie promować produkty oraz usługi. Jeśli dana osoba nie potrafi wzbudzić zaufania poprzez promowanie produktu bez przekonania, z pewnością nie będzie to najlepszy wybór. Jeśli jednak dany produkt naturalnie wpisuje się w życie i prace danej osoby, na lepszego ambasadora ciężko trafić. Warunkiem będzie jednak to, aby dana osoba była uznawana za eksperta w danej dziedzinie. Wtedy jej opinie o produkcie będą uznawane za wiarygodne.
Jak zostać ambasadorem marki?
Czasami zdarza się, że firmy wprost ogłaszają, że poszukują swoich ambasadorów. Czasami organizują konkursy lub po prostu przyjmują zgłoszenia osób, które chciałyby reprezentować daną markę. Takie ogłoszenia mogą pojawiać się na profilach marki lub na portalach i w grupach, w których pojawiają się influencerzy. Tego typu ogłoszenia dotyczą zazwyczaj marek, które szukają mniejszych influencerów. Zazwyczaj polegają one też tylko na współpracy barterowej.
Kolejna metoda to po prostu praca nad rozwijaniem bloga, kanału na YouTubem czy profili w social mediach. Jeśli zbudujesz zaangażowaną społeczność, będziesz publikować ciekawe materiału i wyróżnisz się w sieci, to marki z pewnością chętnie skontaktują się z Tobą, aby zaproponować Ci działanie jako ambasador marki. Jeśli zależy Ci na tym, aby dana marka Cię dostrzegła, możesz śledzić jej działania, komentować, udostępniać oraz ich oznaczać.
Jeśli masz też pomysł na konkretne działania i wiesz, jakie wartości mogą one przynieść danej marce, zawsze możesz osobiście skontaktować się z taką propozycją.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że udało mi się rozjaśnić kwestię ambasadora marki. Zalet z długotrwałej współpracy marki z ambasadorem może być wiele. Zakres takiej współpracy również może być bardzo szeroki, a obowiązki ambasadora mogą wraz z upływem czasu się zmieniać.
Jedno jest pewne, we współpracy z ambasadorem marki kryje się wiele możliwości, które warto wykorzystywać.